מלחמת ששת הימים

סיכום מהיר
מלחמת ששת הימים נפתחה ב – 5 ביוני 1967 בשעה: 7:45 .
בשעות הראשונות של המלחמה תקפו כ – 180 מטוסי חייל האוויר הישראלי , בפיקודו של מרדכי הוד , בסיסים צבאיים ושדות תעופה במצריים , סוריה , ירדן ועיראק במבצע שנקרא: "מבצע מוקד". תקיפות אלה היו הפתעה מוחלטת , חייל האוויר תקף את כל חילות האוויר של מדינות ערב.
חיל האוויר הישראלי הנחית מכה אווירית, בו זמנית כמעט, על כל שדות התעופה המצרים. שדות התעופה הותקפו פעמים אחדות באותו יום וחיל האוויר המצרי שותק כמעט לגמרי למשך שארית המלחמה.
מיד לאחר המכה הראשונה, הותקפו גם שדות התעופה שממזרח למדינה והונחתה מכה קשה לשדות התעופה של חיל האוויר הסורי וחיל האוויר הירדני והופצץ גם שדה התעופה העיראקי המערבי ביותר.
בניגוד למתקפה היבשתית שכוונה תחילה רק נגד החזית המצרית, ההתקפה האווירית כוונה להשגת עליונות אווירית במשך כל ימי הלחימה. כ-350 מטוסים הושמדו ביום הראשון למלחמה מתוך כ-600 המטוסים שהיו למדינות הערביות הלוחמות.
המלחמה ארכה שישה ימים ובה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים , ובין היתר כבשה את: סיני , רצועת עזה , רמת הגולן , הגדה המערבית ומזרח ירושלים. שטחים אלה הגדילו את שטחה של מדינת ישראל פי שלושה משטחה של ישראל קודם למלחמה.
כמבצע צבאי, מלחמת ששת הימים מהווה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתולדות המלחמה בעידן המודרני.
במלחמת ששת הימים נהרגו: 779 איש , נפצעו: 2,593 איש , שבויים: 15 איש בישראל.
לעומת זאת בירדן , סוריה , מצרים ועיראק נהרגו: 21,500 איש , נפצעו: 45,000 איש , שבויים: 6,000 איש.
המלחמה הסתיימה ב – 10 ביוני בניצחון לישראל.


 

הגורמים לפריצת מלחמת ששת הימים

  1. התגברות המתיחות בגבול הסורי
בשנת 1967 גברה המתיחות בגבול סוריה-ישראל. הידיעות על ריכוז כוחות גדולים כביכול של צה"ל בגבול סוריה, באו ממוסקבה. ידיעות אלו ממוסקבה באו גם לעודד התלקחות צבאית באזור. למרות שלא היה ריכוז כזה, חשו הסורים איום מצד ישראל על רקע הפלתם של שישה מטוסים סוריים מעל הכינרת (בקיבות "האון") ב- 7 באפריל 1967.
  1. הקרב על המים (סוריה-ישראל)
בין סוריה לישראל שררה מתיחות על רקע הקמת "המוביל הארצי" מאז 1964 (העברת מים מן הכינרת לנגב). סוריה עמדה בראש מאבקן של מדינות ערב למנוע מישראל מימוש תכניותיה. על פי החלטה של ועדת הפסגה הערבית הראשונה, סוריה התחילה בפעולות שנועדו להטות את זרימת מקורות הירדן, הבניאס והחצבני, כך שלא יזרמו לירדן.
ישראל החליטה לפגוע בעבודות ההטיה הללו. מטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו בקיץ 1966 את האתר שבו התבצעו פעולות ההטיה. סוריה הפסיקה את פעולותיה, אולם הפוטנציאל להתלקחות נשאר.
  1. תפיסת השלטון בסוריה על ידי הפלג הצעיר והקיצוני במפלגת הבעת'
השתלטות הפלג הצעיר והקיצוני במפלגת הבעת' שהייתה בשלטון בסוריה בפברואר 1966. פלג זה חרחר מלחמה. המשטר החדש זכה לגיבוי של ברית המועצות.
  1. פעולות מחבלים נגד ישראל
ועידת הפסגה הערבית החליטה על הקמת ארגון השחרור הפלשתינאי (אש"ף) שהזרוע הצבאית שלו הייתה "אל- פתח". המחבלים ב"אל- פתח" נתמכו על ידי ממשלת סוריה וביצעו מאות פעולות טרור וחבלה נגד ישראל עד פרוץ המלחמה.
  1. חולשתה של ישראל בעיני הערבים בעת חילופי השלטון
חילופי השלטון בישראל עם פרישתו של דוד בן גוריון, החלפתו על ידי לוי אשכול, שנתפס כאדם הססן, והמיתון הכלכלי הקשה שפקד את מדינת ישראל באמצע שנות ה- 60 הובילו את מנהיגי מדינות ערב להערכה כי מדינת ישראל נחלשה וכי זו השעה המתאימה לתקוף אותה.
  1. המלחמה הקרה
התייצבותה של ברית המועצות לימין מדינות ערב והתייצבותה של ארצות הברית לימין ישראל החריפו את המתח בין ישראל למדינות ערב, שהוביל בסופו למלחמה.
  1. תוקפנות מצרית וחסימת מיצרי טיראן
מאז התבוסה במלחמת סיני ביקשה מצרים ל"סגור חשבון" עם ישראל. נאצר התחיל להתכונן לעימות צבאי עם ישראל, שיחזיר לו את כבודו כמנהיג העולם הערבי ויחלץ אותו מההסתבכות הצבאית בתימן. בנוסף, ב-22 במאי 1967 הכריז נאצר על חסימת מפרץ אילת לאוניות ישראליות ולכל האניות המובילות "חומרים אסטרטגיים לישראל". זו הייתה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. במהלך זה הפך נאצר את המלחמה כמעט לבלתי נמנעת.
התוצאות וההשפעות של מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים פרצה ב- 5 ביוני 1967, עם שחר תקף חיל האוויר הישראלי את חיל האוויר המצרי והשמידו תוך שעות מספר. לאחר מכן תקף חיל האוויר הישראלי את חילות האוויר של סוריה וירדן. במקביל נכנס צה"ל לחצי האי סיני, וכעבור שלושה ימים השתלט על כל שטחו. עד ה- 7 ביוני כבש צה"ל את מזרח ירושלים, בקעת הירדן, הר חברון וכל אזור יהודה ושומרון (הגדה המערבית) שהיו קודם לכן חלק מירדן. ב- 9 ביוני התחיל הקרב על רמת הגולן, וב- 11 ביוני כבר הייתה הרמה בידי ישראל. ב- 11 ביוני נסתיימה המלחמה.

 

תוצאות מלחמת ששת הימים והשפעותיה

  1. בתחום הצבאי
א. הסרת האיום על מדינת ישראל ושינוי האסטרטגיה הצבאית של צה"ל – הסכנה של האיום הישיר על מדינת ישראל הוסרה. בעקבות כיבוש "השטחים" (יו"ש), חצי האי סיני ורמת הגולן קווי האש היו רחוקים ממרכז הארץ (הקו הסגול). מצב זה אפשר לצה"ל לעבור מתפיסה צבאית של מלחמת מנע לתפיסה צבאית של מערך בולם, הרחק מישובים ישראליים.
ב. התעצמות צה"ל – אחרי המלחמה התחילה ישראל לשפר את אמצעי הלחימה של צה"ל. חיל האוויר גדל פי שניים ורכש מטוסים מארצות הברית. חיל השריון הכפיל את מספר הטנקים שלו. הייצור הביטחוני גדל פי חמישה בשנתיים הראשונות שלאחר המלחמה ותקציב הביטחון גדל באופן ניכר.
  1. בתחום החברתי
א. הוויכוח הציבורי על עתיד השטחים – כאמור, התחילו להתגבש בישראל מחנות חברתיים כמו גוש אמונים שטענו שהשטחים הם חלק בלתי נפרד מארץ ישראל ושצריך ליישבם לעומתם תנועת "שלום עכשיו" טענה כי מטעמים מוסריים אין להחזיק בשטחים כבושים ולשלוט באוכלוסייתם.
ב. שינוי מצב הרוח – במקום אווירת הייאוש שהייתה לפני המלחמה, כעת הייתה אוירה של אופטימיות, הרבה נטו להאמין שהערבים למדו את הלקח ועכשיו יהיו מוכנים לעשות שלום בכל מחיר.
  1. בתחום הכלכלי
בתקופה שלאחר המלחמה עבר המשק הישראלי ממצב של מיתון לשגשוג כלכלי. הודות ליהודי העולם גדל יבוא ההון למדינת ישראל והגידול בהשקעות הביא להרחבת התעשייה הכבדה והקלה, להרחבת היקף התעסוקה, לגידול בייצוא ולירידה בהיקף האבטלה. הירידה באבטלה הביאה להגדלת כוח הקנייה שבידי הציבור שבאה לידי ביטוי בדרישה למוצרי איכות ולמותרות. ערך החקלאות ירד ואילו ערכם של ענפי התחבורה התקשורת והתעשייה עתירת הידע עלה. ארצות הברית התחילה לשלוח סיוע כלכלי ובטחוני לישראל.
היחס בין ישראל ל"שטחים הכבושים": יחסים כלכליים התחילו להתפתח גם בין מדינת ישראל לשטחי יהודה ושומרון, רצועת עזה וצפון סיני- "השטחים". המשק הישראלי קלט מוצרי חקלאות וכוח אדם מ"השטחים". ישראל שיווקה מוצרי תעשייה לשווקים הערביים ב"שטחים", ורמת החיים שם עלתה.
  1. השפעת המלחמה בתחום יחסי ישראל והערבים
א. החרפת הבעיה הפלשתינית – הפלשתינים הקצינו את עמדותיהם לאחר המלחמה. מדינות ערב תמכו ועודדו את המאבק הפלשתיני ובעקבות זאת התרבו פעולות החבלה והטרור נגד ישראל וישראלים.
ב. מלחמת ההתשה – לאחר התבוסה של הצבא המצרי במלחמת ששת הימים התחילה מצרים באוקטובר 1968 בהפגזות כבדות על כוחות צה"ל אשר היו ממוקמים בגדה המערבית של תעלת סואץ. ההפגזות האלו שהלכו והתגברו זכו בכינוי- 'מלחמת ההתשה'.
  1. השפעת המלחמה בתחום הבין לאומי
א. התגברות המעורבות של ברית המועצות באזור – התבוסה של מדינות ערב אשר היו מצוידות בנשק הסובייטי, פגעה קשה ביוקרה של ברית המועצות ובאמינותה. אחרי המלחמה התחילה ברית המועצות לשקם מחדש את צבאות ערב באמצעות יועצים סובייטים. אניות הצי הסובייטי הגיעו באופן קבוע לים התיכון ולים סוף. התלות הצבאית והמדינית של מדינות ערב בברית המועצות גברה.
א. החלטה מספר 242– בנובמבר 1967 קיבלה מועצת הביטחון את החלטה מספר 242. ההחלטה הייתה מקובלת על כל הצדדים. ההחלטה הדגישה את הצורך בשלום צודק שבו תוכל כל מדינה באזור לחיות בביטחון ובחופש. קריאה לישראל לסגת מהשטחים שנכבשו וקריאה לסיום מצב הלחימה וכיבוד ריבונות המדינות הטריטוריאליות ולחופש שיט בנתיבי השיט הבינלאומיים.
  1. חיזוק הקשר בין ישראל ליהודי התפוצות
לאחר הניצחון עלה מעמדה של מדינת ישראל בעיני יהודי התפוצות והם התחילו לראות במדינת ישראל ציר מרכזי בחיי העם היהודי. היהודים בכל העולם הזדהו עם מדינת ישראל ויהודים בעלי ממון שוכנעו כי בטחונה ושגשוגה של מדינת ישראל נחוצים להמשך קיומו של כלל העם היהודי בעולם. מכאן היה ברור לחלק גדול מיהודי התפוצות כי בארץ ישראל יוכרע עתיד העם היהודי. יהודי העולם תמכו בישראל מבחינה כלכלית ואלפי מתנדבים ועולים הגיעו לארץ ובכך חיזקו את הקשר בין מדינת ישראל לקהילות היהודיות בכל העולם. גם התיירות היהודית לארץ גדלה.

 

 

שאלות בגרות בנושא מלחמת ששת הימים

 

שאלה-1
הסבר את הגורמים למתיחות בין ישראל למצרים, שהביאה לפרוץ מלחמת ששת הימים. (11 נקודות).
ב. הסבר שלוש השפעות של תוצאות מלחמת ששת הימים (עד מלחמת יום הכיפורים, אוקטובר 1973). (14 נקודות). (השאלה חוזרת, לעיתים עם שתי השפעות על החברה הישראלית).
שאלה-2
  • מה היו המניעים של נאצר לצאת למלחמה נגד ישראל בשנת 1967?
    הצג שני צעדים של נאצר שזירזו את פרוץ המלחמה (13 נקודות)
  • הסבר שלוש השפעות של מלחמת ששת הימים על מדינת ישראל (12 נקודות)
שאלה-3
  • הסבר את הגורמים למתיחות בין ישראל לבין סוריה ומצרים, שהובילו לפרוץ מלחמת ששת הימים (12 נקודות)
  • הסבר את ההשפעה של תוצאות מלחמת ששת הימים על החברה והכלכלה בישראל, ועל מעמדה הבין-לאומי של מדינת ישראל. (13 נקודות)
 
שאלה-4
הצג שני צעדים של נאצר שזירזו את פרוץ מלחמה ששת הימים. (10 נקודות)
הצג שתי השפעות של מלחמת ששת הימים על מדינת ישראל. (10 נקודות)

 

להורדה והדפסת סיכום מלחמת ששת הימים כקובץ PDF – לחצו כאן